25.9.2024

Сесилия Строкирк: Бъдете смели и опитайте нещо ново

Учете се от другите, търсете най-добрите практики и обединете силите си, заяви за сп. ЛОГИСТИКА Сесилия Строкирк, европейски старши логистик, мениджър проекти и изследовател в RISE и keynote лектор на 12. Логистична Бизнес Конференция.

Ако все още не сте се регистирали за участие на Логистичното събитие на годината, може да го направите ТУК сега. Втори участник от същата фирма ползва 10% отстъпка.

Г-жо Строкирк, имате над 25-годишна експертиза като лидер на промяната в управлението на веригите на доставки. Вашата лекция ще бъде една от водещите на логистичното събитие на годината в България, на каква тема ще бъде тя?

Темата ще бъде „Нови решения за устойчиво бъдеще на транспорта и логистиката“. Искам да допринеса за обогатяване знанията на аудиторията в тази област, като представя и иновациите, които разработваме в RISE – както приключилите проекти, така и бъдещите инициативи.

Как решихте да изберете логистиката и управлението на веригите на доставки за фокус на своята завидна кариера?

Кратката версия – започнах да работя за Air France Cargo веднага след като завърших гимназия. Бях само на 19 години и просто се влюбих в скоростта на действията, бързината, с която каргото се движи, научавайки, че никой не е по-силен от най-слабото звено в тази верига. Ежедневната комуникация с авиолинии и транспортни компании, товародатели и спедитори наистина ме вдъхнови бързо да поема по пътя на логистиката и транспорта. Логистиката завладя сърцето ми. Останах в Air France Cargo няколко години, после започнах работа в British Airways World Cargo. След като се дипломирах като  икономист, работих за различни компании, а през 2008 г. станах европейски старши логистик (European Senior Logistician, сертификат за покриване на високи стандарти в професията, издаван от Европейската логистична асоциация –ELA, бел. ред.). През целия си живот съм била ангажирана с търговията и индустрията в Швеция, заемайки различни роли – консултант, обучител и мениджър по въвеждане на глобални бизнес стандарти, винаги с фокус транспорт и логистика. Имам късмета да съм част от развитието на този сектор.
Професионалният път ми даде много знания, даде ми възможност да израсна и като личност, да се срещам с много хора. Мрежата ми от контакти  се разраства всяка година, имах много положителни емоции и все още се забавлявам. Работата в RISE по проекти и проучвания също е много вдъхновяваща и допринася за усъвършенстването ми. Всъщност да поглеждаме в бъдещето през различни концепции, заедно с наши партньори и клиенти, е много вълнуващо.

Автор на снимката: Ingela Bendrot

Как реално Шведският изследователски институт помага на бизнеса да бъде по-конкурентен?

Тъй като RISE е независим държавен институт, организацията ни се разпознава като неутрален партньор в изследванията – както в национални, така и в глобални инициативи и партньорства. Подкрепяме процесите, водещи до иновации в малките и средните предприятия.

Как оценявате ролята на правителството в подкрепа на транспортно-логистичната индустрия в Швеция?

Смятам, че е много добра. В постоянен диалог сме с представителите на парламента в страната с ресор транспорт и логистика. През април 2021 г. Швеция прие законопроект за научните изследвания и иновациите, който установи основната цел на RISE. А именно устойчиво развитие на държавата чрез укрепване на конкурентоспособността и иновациите в индустрията. Законопроектът насърчава разгръщането на иновациите и начините, по които публичният сектор, в партньорство с всички индустрии, може да допринесе за намирането на решения за актуалните предизвикателства пред общността.

Често в България трудно се изгражда здрава връзка между наука, бизнес и образование. Кои са добрите практики на Швеция в тази посока?

Като добра практика мога да определя моделът на колаборация, който RISE успява да изгради с ангажираните страни, както с бизнеса и публичния сектор, така и с академичната общност в Швеция и хората на науката в международен план. Този тип организация позволява подобряване на  трансграничното сътрудничество, за да се постигнат нови знания в областта и да се създадат страхотни иновации и нови възможности за индустрията.

Как виждате настоящия модел на глобална търговия? Станаха ли веригите на доставки по-регионални? 

Помните какво влияние имаше пандемията по отношение на стоките, продуктите, производствените мощности и веригите на доставки. Това ни даде друга перспектива, тласък за подготовка за посрещане на новите изисквания и опит как да решаваме появилите се сложни транспортни ситуации, открои необходимостта от създаването на регионални складове, които да позволяват гъвкавост, по-кратки срокове за изпълнение и по-бърза верига на доставки.

Според някои експерти именно складовете са най-тясното място в стоковия поток. Един от начините да се избегне още складове да станат част от запушването може да бъде превръщането им в гъвкави възлови точки от веригата на доставки (flexible supply chain nodes). Какво представлява това и как работи?

Гъвкавите складове са тези, които могат да коригират своето складово пространство и да използват ефективно възможностите си. Тук по-скоро става въпрос за по-широкото приложение на опцията за наемане на складове в различни локации за разлика от използването на фиксирани наемни бази. Така  складовете биха били по-рентабилни и мащабируеми – тоест ще могат да се адаптират лесно към промените. Реакцията на пазарните колебания ще бъде по-адекватна, ще се съкрати времето за изпълнение (lead times) и инвентарните нужди ще се коригират своевременно. Следователно технологията за управление трябва да дава точна информация за запасите и да осигурява възможност за промени и контрол, когато пазарът върви нагоре или надолу.

Как ще изглеждат веригите на доставки в бъдещето? Кое е следващото ново нормално в SCM?

По-гъвкава логистика с усъвършенствани технически решения и предупредителни системи, които да докладват в реално време каква е ситуацията и какво предстои. Ще имаме достъп до по-прецизни опции и до мощни информационни потоци, които ще позволяват своевременно вземане на решения. Това ще помогне за пренасочване на транспорти в глобалната верига на доставки. Мисля, че в бъдеще надеждните данни (trusted data) и прецизното им използване ще позволят смекчаване на последствията от бедствия и форсмажорни ситуации. Нашите „прогнози“ ще се трансформират в реално изпълними концепции с фокус върху безопасността.

Кой е най-големият враг на устойчивата мобилност?

Аз лично смятам, че може би това е липсата на знания и ноу-хау в областта на устойчивата мобилност. Както и на стратегии, необходими за постигането ѝ в публичния и в бизнес сектора. Нестандартният подход и тестването на иновации ще ни дадат насоката и ще откроят пътя напред към бъдещето.

Ефективни, непрекъсваеми и оптимизирани вериги на доставки с устойчиви и прозрачни процеси в транспорта и логистиката – това може да изглежда като утопия за някои компании. Какъв е Вашият съвет към вземащите решения и заинтересованите страни, за да постигнат описаната реалност? 

Уверете се, че разбирате техниките и т.нар. ноу-хау. Не се страхувайте – бъдете смели и опитайте нещо ново. Това ще помогне на бизнеса и неговата продуктивност, на индустрията като цяло и на видовете транспорт да станат по-конкурентен участник във веригата на доставки. Учете се от другите, търсете най-добрите практики и обединете силите си. Ако си сътрудничите със заинтересованите страни и клиенти, ще постигнете както общите, така и собствените си бизнес цели. Заедно всички сме по-силни и имаме мощ да създадем устойчиви и прозрачни процеси.

Отскоро сте част от Форума за цифров транспорт и логистика – експертна група към EK, която насърчава цифровизацията. Как на практика DTLF помага на бизнеса?

Целта на този форум е да подпомогне приемането на нова нормативна уредба в транспорта и логистиката. Изключително важна стъпка в тази насока например е дигитализирането на транспортните документи за различните видове превоз, които да се приемат и използват при внос и износ както в местните, така и в глобалните вериги на доставки.

Ралица РУСИНОВА

Топ 3 тенденции в SCM

Ключовите тенденции в управлението на веригите на доставки (SCM), откроени от Сесилия Строкирк, са:

  • Дигитализация.
  • Непрекъсваеми вериги на доставки и устойчива екосистема – намаляването на обработката на хартиените документи, наред с повишаване ефективността на администрацията, ще проправят пътя за по-устойчиви материални потоци, подкрепени от системи с навременни и достоверни данни.
  • Изкуствен интелект (AI). Той е не само технологична иновация, но има потенциала да повлияе и дори да промени формата на функциониране на публичния и частния сектор. AI засяга начина, по който бизнесът се управлява; методите, по които работим; и ресурсите, които използваме. AI ще добави стойност и конкурентно предимство на компании и индивиди, на работното място, обществото и т.нар. заинтересовани страни (stakeholders).

ВИЗИТНА КАРТИЧКА

Визионер със завиден опит, изследовател и мениджър на проекти за подобряване на транспортната и логистичната свързаност от световна величина – това е Сесилия Строкирк. Понастоящем тя е мениджър проекти в Шведския изследователски институт RISE и партньор в иновациите, като отговаря за инициативите, свързани с осигуряването на условия за непрекъсваемост на транспортните и логистичните операции (Seamless Transports & Logistics).

Какво още трябва да знаете за нея? Тя е член на Консултативния съвет на Foundation for Future Supply Chain. Вече повече от 18 години дава своя принос за развитието на European Logistics Association (ELA), като до 2014 г. е била в Борда на директорите на организацията. В периода 2016–2020 г. оглавява звено Transport & Logistics, Industry Engagement в GS1 Швеция. Била е мениджър бизнес развитие в логистичната компания Logent AB, като успоредно с това в продължение на 8 години е в ръководните органи и на SILF – Шведската асоциация за закупуване и логистика. Гордее се, че е част от инициаторите на финансирания по линия на CEF проект FEDeRATED (2019–2024), иновативна платформа за обмен на данни в транспорта и логистиката. Сесилия Строкирк е един от лидерите, ръководили проекта MMIS (Multimodal Information Sharing Living Lab) в партньорство с компанията Alleima (бившата Sandvik). Участвала е и в инициативата DiG (Drone deliveries in rural areas). Отскоро Сесилия Строкирк добави и нова роля към своите професионални ангажименти – тя вече е част от платформата DTLF (Digital Transport and Logistics Forum) към Европейската комисия.

Паралелно с конференцията се провежда и изложение. За включване като партньор на Логистичната Бизнес Конференция можете да се свържете с Илияна Балабанова на моб. 0888 220 261 или ѝ изпратете имейл.

Премиум партньор на събитието е FROTCOM, Зелен партньор – ТРАНСПРЕС. Основни партньори на събитието са ФТС България и ШЕНКЕР. Наградите са осигурени от търговска верига ЗОРА. Националното сдружение на българските спедитори (НСБС) е подкрепящ партньор.

Очакваме ви на 8 октомври в София Ивент Център, за да бъдем заедно част от Логистичното събитие на годината.